Third-party cookies, weg ermee!

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun online privacy. Met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in Europa is er al veel veranderd. Ook gebruiken consumenten vaker adblockers en webbrowsers Firefox en Safari blokkeren al enige tijd de third-party tracking. Nu volgt Google Chrome in 2022, maar wat zijn de gevolgen?

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun online privacy. Met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in Europa is er al veel veranderd. Ook gebruiken consumenten vaker adblockers en webbrowsers Firefox en Safari blokkeren al enige tijd de third-party tracking. Nu volgt Google Chrome in 2022, maar wat zijn de gevolgen?

Wat doen third-party cookies?
Third-party cookies zorgen ervoor dat de data van online gedrag wordt getrackt en opgeslagen, bijvoorbeeld jouw surfgedrag naar leuke sneakers. Deze informatie wordt gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Dus die sneakers die je via Google had opgezocht, zie je door gepersonaliseerde advertenties ineens overal opduiken.

Gevolgen van het uitfaseren van third-party cookies

Het wordt lastiger om een retargetingcampagne in te stellen, omdat bezoekers minder lang in de retargetinglijst blijven staan. Consumenten krijgen geen advertenties meer van schoenen die ze uiteindelijk toch niet kopen. Omdat bezoekers dus minder lang gevolgd kunnen worden met retargetingadvertenties, wordt het meten en optimaliseren van een campagne moeilijker.

Toekomst

Met first-party cookies verzamel je nog steeds data om gepersonaliseerde content te kunnen tonen, omdat de data direct afkomstig is van bezoekers van jouw website. Hierdoor is deze niet alleen betrouwbaar, maar ook erg waardevol. First-party data biedt de mogelijkheid om op basis van bijvoorbeeld interesses, voorkeuren, locatie en gedrag van je websitebezoekers klantprofielen samen te stellen. En hierdoor kun je weer beter targeten en personaliseren.

Registratie
Websites of webshops vragen vaak pas laat in een customer journey gegevens aan hun bezoekers. Als je online shopt, vul je meestal aan het einde pas je gegevens in. Dit moment zal in de toekomst meer naar voren worden verschoven. Er moet dus nagedacht worden hoe je jouw bezoekers zo snel mogelijk kunt registreren. Je kunt bezoekers verleiden tot registratie door bijvoorbeeld het bieden van exclusieve content of uitgebreidere diensten.

E-mail en SEO

Advertising zal door het uitfaseren van third-party cookies een minder groot aandeel hebben om (nieuw) verkeer naar je website te krijgen. E-mail en organische zoekresultaten worden hierdoor veel belangrijker. Het opbouwen van een waardevolle e-mailinglijst en inregelen van e-mailmarketingflows worden dus essentieel. Maar dus ook het gebruik van first-party cookies wordt in de toekomst nóg belangrijker om gepersonaliseerde data te tonen!


Bronnen en referenties:
https://www.marketingfacts.nl/berichten/online-privacy-tracking-en-online-adverteren-wat-gaat-er-veranderen
https://www.impres.nl/blog/het-einde-van-third-party-cookies/
https://jouw.nl/blog/google-chrome-stopt-met-third-party-cookies

Blogs

Handige updates, tips en trends

Direct-to-Consumer (D2C) marketing: doe jij het al?

Effectievere marketing tegen lagere kosten; klinkt dat jou ook als muziek in de oren? Dan heb jij vast al gehoord van Direct-to-Consumer (D2C) marketing. Hierbij bouw je een directe relatie op met je (eind)klant. Bovendien verzamel je zo nauwkeurige gegevens én creëer je gepersonaliseerde ervaringen.

‘Rad van Fortuin’ campagne voor SPAR

SPAR bestaat 90 jaar en viert dat uitgebreid met haar medewerkers en klanten. SPAR vroeg Sellvation marketing mee te denken over het mogelijk maken van een actie voor haar klanten.

Release CCM professional 2.0

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan verschillende aanpassingen en verbeteringen in CCM professional. De meest in het opspringende verandering is de volledig nieuwe look & feel van de applicatie.