De kracht van gamification in marketing

Games zijn erg effectief in het verleiden, motiveren én binden van hun spelers. En is dat niet precies wat we ook met onze klanten willen?


Gamification klinkt als zo’n marketing buzzwoord. Het draait echter om het toepassen van gametechnieken in een niet-game omgeving. Zo gebruikt Sellvation Marketing gamification bij creatieve marketingoplossingen voor haar klanten. Games zijn immers erg effectief in het verleiden, motiveren én binden van hun spelers. En is dat niet precies wat we ook met onze klanten willen?




Je hebt het misschien niet altijd door, maar gamification kom je dagelijks tegen. Denk aan de smiley langs de kant van de weg wanneer je je keurig aan de snelheidslimiet houdt. Of verkeerslichten die je door middel van een teller laten zien hoe lang je als fietser nog moet wachten, voordat het licht op groen springt. Hierdoor ben je minder snel geneigd om door rood te rijden.



Het klassieke voorbeeld en ook een eenvoudige vorm van gamification is Hollebolle Gijs in de Efteling. Wanneer je afval in zijn mond stopt, hoor je een bedankje of een ander geluid. Bezoekers worden door deze reactie gemotiveerd om afval in de prullenbak te gooien in plaats van op de grond.

Xenos woonstijltest
Gamification wordt inmiddels ook volop ingezet binnen de wetenschap, educatie én in de marketing. Ook de professionals van Sellvation zijn laaiend enthousiast over het effect van game elementen in marketinguitingen. Enkele succesvolle voorbeelden zijn de online woordzoeker van PLUS, waarbij je woorden met je vinger of muis kan wegstrepen en de Xenos woonstijltest die afgelopen oktober online stond. Bij de woonstijltest kregen gebruikers sfeer- en productbeelden te zien die ze door te swipen naar rechts of links, konden liken of disliken. Aan het einde van de test kregen de fans een inspiratiemail over de woonstijl waarmee ze een match hadden. ‘Mits ze zich aangemeld hadden voor de nieuwsbrief. Hierdoor steeg het aantal nieuwsbriefabonnees met ruim 30%’, aldus Arjan van de Peppel, campaign manager bij Sellvation.

Lucratief
Het inzetten van gamemechanieken lijkt dus een zeer lonend middel. Arjan: ‘Mits je het slim speelt, kan gamification zorgen voor gedetailleerde en unieke inzichten over bijvoorbeeld het gedrag, de voorkeuren en de reacties van klanten. Data die je vervolgens weer kunt gebruiken om je klanten nog beter te bedienen.’

Serious business
Door gamification op de juiste manier in te zetten, zorg je voor engagement. En hoe meer betrokkenheid, hoe waardevoller de klant. Daarom is gamification serious business voor Sellvation. Benieuwd wat gamification kan doen voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.     

Blogs

Handige updates, tips en trends

Direct-to-Consumer (D2C) marketing: doe jij het al?

Effectievere marketing tegen lagere kosten; klinkt dat jou ook als muziek in de oren? Dan heb jij vast al gehoord van Direct-to-Consumer (D2C) marketing. Hierbij bouw je een directe relatie op met je (eind)klant. Bovendien verzamel je zo nauwkeurige gegevens én creëer je gepersonaliseerde ervaringen.

‘Rad van Fortuin’ campagne voor SPAR

SPAR bestaat 90 jaar en viert dat uitgebreid met haar medewerkers en klanten. SPAR vroeg Sellvation marketing mee te denken over het mogelijk maken van een actie voor haar klanten.

Release CCM professional 2.0

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan verschillende aanpassingen en verbeteringen in CCM professional. De meest in het opspringende verandering is de volledig nieuwe look & feel van de applicatie.