De kracht van gamification in marketing

Games zijn erg effectief in het verleiden, motiveren én binden van hun spelers. En is dat niet precies wat we ook met onze klanten willen?


Gamification klinkt als zo’n marketing buzzwoord. Het draait echter om het toepassen van gametechnieken in een niet-game omgeving. Zo gebruikt Sellvation Marketing gamification bij creatieve marketingoplossingen voor haar klanten. Games zijn immers erg effectief in het verleiden, motiveren én binden van hun spelers. En is dat niet precies wat we ook met onze klanten willen?




Je hebt het misschien niet altijd door, maar gamification kom je dagelijks tegen. Denk aan de smiley langs de kant van de weg wanneer je je keurig aan de snelheidslimiet houdt. Of verkeerslichten die je door middel van een teller laten zien hoe lang je als fietser nog moet wachten, voordat het licht op groen springt. Hierdoor ben je minder snel geneigd om door rood te rijden.



Het klassieke voorbeeld en ook een eenvoudige vorm van gamification is Hollebolle Gijs in de Efteling. Wanneer je afval in zijn mond stopt, hoor je een bedankje of een ander geluid. Bezoekers worden door deze reactie gemotiveerd om afval in de prullenbak te gooien in plaats van op de grond.

Xenos woonstijltest
Gamification wordt inmiddels ook volop ingezet binnen de wetenschap, educatie én in de marketing. Ook de professionals van Sellvation zijn laaiend enthousiast over het effect van game elementen in marketinguitingen. Enkele succesvolle voorbeelden zijn de online woordzoeker van PLUS, waarbij je woorden met je vinger of muis kan wegstrepen en de Xenos woonstijltest die afgelopen oktober online stond. Bij de woonstijltest kregen gebruikers sfeer- en productbeelden te zien die ze door te swipen naar rechts of links, konden liken of disliken. Aan het einde van de test kregen de fans een inspiratiemail over de woonstijl waarmee ze een match hadden. ‘Mits ze zich aangemeld hadden voor de nieuwsbrief. Hierdoor steeg het aantal nieuwsbriefabonnees met ruim 30%’, aldus Arjan van de Peppel, campaign manager bij Sellvation.

Lucratief
Het inzetten van gamemechanieken lijkt dus een zeer lonend middel. Arjan: ‘Mits je het slim speelt, kan gamification zorgen voor gedetailleerde en unieke inzichten over bijvoorbeeld het gedrag, de voorkeuren en de reacties van klanten. Data die je vervolgens weer kunt gebruiken om je klanten nog beter te bedienen.’

Serious business
Door gamification op de juiste manier in te zetten, zorg je voor engagement. En hoe meer betrokkenheid, hoe waardevoller de klant. Daarom is gamification serious business voor Sellvation. Benieuwd wat gamification kan doen voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.     

Blogs

Handige updates, tips en trends

Retail Recruitment anno 2023: heb jij je zaakjes op orde?

Het vinden van geschikt personeel is lastiger dan ooit. Dat merkt vooral de detailhandel. En dit geldt niet alleen voor kleine zelfstandige ondernemers, maar ook voor grote retailorganisaties. Hoe vis je het best in een nagenoeg lege vijver?

Doen! Interactie in e-mailmarketing

Er zijn tig redenen om te investeren in e-mailmarketing. Bijvoorbeeld om leads te genereren, klanten te informeren en/of producten te verkopen. Welk doel je ook nastreeft; maak je e-mailmarketing interactief!

Hulp nodig met Salesforce Marketing Cloud?

Onze experts beschikken over uitgebreide kennis van Salesforce Marketing Cloud producten om inspirerende en gepersonaliseerde digitale klantervaringen te creëren. Zij kennen alle ins en outs en kunnen voor een korte of lange tijd jouw marketingteam versterken.