AI blaast fysieke winkels nieuw leven in

De fysieke winkels staan onder druk. Online shoppen wordt steeds populairder. Vooral nu in deze tijden van corona. Toch zijn de winkels in het straatbeeld niet ten dode opgeschreven. Integendeel, artificial intelligence (AI) blaast ze nieuw leven in!

Steeds meer winkels in het straatbeeld sluiten noodgedwongen hun deuren. Hoewel internet en automatisering vaak de oorzaak zijn van deze sluitingen, kan dezelfde technologie juíst ook de oplossing zijn voor de fysieke winkels. Maar om te overleven in de moeilijke retailmarkt moet je als organisatie stappen (durven te) maken. Bijvoorbeeld door te anticiperen op de toekomst op basis van klantgegevens. Hierbij is een grote rol voor artificial intelligence weggelegd.

Op welke drie manieren kan AI retailers helpen?

  1. Door de klant beter te begrijpen
    Gemak dient de mens en dat geldt zeker voor een klant. Ook als deze via meerdere kanalen winkelt. Want wat wil de klant, nu en in de toekomst? Onze gewoontes en behoeftes veranderen immers continu. AI helpt retailers hun klanten te begrijpen.
  2. Door het doen van voorspellingen
    De vooruitziende blik is het deel dat de meeste impact heeft. Retailers die AI gebruiken willen weten wat de werkelijke hoeveelheid is die vandaag nodig is. Hierdoor verhoogt niet alleen de nauwkeurigheid, maar ook de operationele efficiëntie. Dit bespaart de organisatie zowel tijd als geld.
  3. Productaanbod en -ontwikkeling worden gestroomlijnd
    AI speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de leverings- en ontwikkelingsplannen van een retailer. Enkele vragen die AI kan beantwoorden zijn bijvoorbeeld: ​​verkopen retailers tegenwoordig de juiste producten op basis van de eisen en verwachtingen van de klant? Zijn ze op het juiste niveau geprijsd? En zijn dat de juiste producten in het juiste assortiment in de juiste winkels en op de juiste locatie?

Veel grote retailers hebben AI met succes geïmplementeerd – uit noodzaak en uit wens om de concurrentie voor te blijven. Zo onthulde Walmart vorig jaar de winkel van de toekomst, het Intelligent Retail Lab (IRL) genaamd. Het nieuwe concept is ondergebracht in een buurtsupermarkt in Levittown, een stad in de staat New York. Het gaat daarbij om een van de drukste buurtsupermarkten van Walmart. Het bedrijf gebruikt AI om beter te identificeren welke spullen bijna uitverkocht zijn, zodat deze proactief aangevuld worden. Verder identificeert het onder andere plekken waar gemorst is, wanneer er weinig mandjes bij de ingang zijn en welke spullen op de verkeerde plank staan.

AI krijgt een steeds significanter effect op de manier hoe bedrijven hun klanten aantrekken en behouden. Zoals giganten als Walmart succesvol gebruikmaken van AI, zo kunnen ook kleine retailers door kunstmatige intelligentie hun effectiviteit vergroten.

Blogs

Handige updates, tips en trends

Direct-to-Consumer (D2C) marketing: doe jij het al?

Effectievere marketing tegen lagere kosten; klinkt dat jou ook als muziek in de oren? Dan heb jij vast al gehoord van Direct-to-Consumer (D2C) marketing. Hierbij bouw je een directe relatie op met je (eind)klant. Bovendien verzamel je zo nauwkeurige gegevens én creëer je gepersonaliseerde ervaringen.

‘Rad van Fortuin’ campagne voor SPAR

SPAR bestaat 90 jaar en viert dat uitgebreid met haar medewerkers en klanten. SPAR vroeg Sellvation marketing mee te denken over het mogelijk maken van een actie voor haar klanten.

Release CCM professional 2.0

De afgelopen maanden is hard gewerkt aan verschillende aanpassingen en verbeteringen in CCM professional. De meest in het opspringende verandering is de volledig nieuwe look & feel van de applicatie.