AI blaast fysieke winkels nieuw leven in

De fysieke winkels staan onder druk. Online shoppen wordt steeds populairder. Vooral nu in deze tijden van corona. Toch zijn de winkels in het straatbeeld niet ten dode opgeschreven. Integendeel, artificial intelligence (AI) blaast ze nieuw leven in!

Steeds meer winkels in het straatbeeld sluiten noodgedwongen hun deuren. Hoewel internet en automatisering vaak de oorzaak zijn van deze sluitingen, kan dezelfde technologie juíst ook de oplossing zijn voor de fysieke winkels. Maar om te overleven in de moeilijke retailmarkt moet je als organisatie stappen (durven te) maken. Bijvoorbeeld door te anticiperen op de toekomst op basis van klantgegevens. Hierbij is een grote rol voor artificial intelligence weggelegd.

Op welke drie manieren kan AI retailers helpen?

  1. Door de klant beter te begrijpen
    Gemak dient de mens en dat geldt zeker voor een klant. Ook als deze via meerdere kanalen winkelt. Want wat wil de klant, nu en in de toekomst? Onze gewoontes en behoeftes veranderen immers continu. AI helpt retailers hun klanten te begrijpen.
  2. Door het doen van voorspellingen
    De vooruitziende blik is het deel dat de meeste impact heeft. Retailers die AI gebruiken willen weten wat de werkelijke hoeveelheid is die vandaag nodig is. Hierdoor verhoogt niet alleen de nauwkeurigheid, maar ook de operationele efficiëntie. Dit bespaart de organisatie zowel tijd als geld.
  3. Productaanbod en -ontwikkeling worden gestroomlijnd
    AI speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de leverings- en ontwikkelingsplannen van een retailer. Enkele vragen die AI kan beantwoorden zijn bijvoorbeeld: ​​verkopen retailers tegenwoordig de juiste producten op basis van de eisen en verwachtingen van de klant? Zijn ze op het juiste niveau geprijsd? En zijn dat de juiste producten in het juiste assortiment in de juiste winkels en op de juiste locatie?

Veel grote retailers hebben AI met succes geïmplementeerd – uit noodzaak en uit wens om de concurrentie voor te blijven. Zo onthulde Walmart vorig jaar de winkel van de toekomst, het Intelligent Retail Lab (IRL) genaamd. Het nieuwe concept is ondergebracht in een buurtsupermarkt in Levittown, een stad in de staat New York. Het gaat daarbij om een van de drukste buurtsupermarkten van Walmart. Het bedrijf gebruikt AI om beter te identificeren welke spullen bijna uitverkocht zijn, zodat deze proactief aangevuld worden. Verder identificeert het onder andere plekken waar gemorst is, wanneer er weinig mandjes bij de ingang zijn en welke spullen op de verkeerde plank staan.

AI krijgt een steeds significanter effect op de manier hoe bedrijven hun klanten aantrekken en behouden. Zoals giganten als Walmart succesvol gebruikmaken van AI, zo kunnen ook kleine retailers door kunstmatige intelligentie hun effectiviteit vergroten.

Blogs

Handige updates, tips en trends

Wij gaan verhuizen!

Op 23 december verhuizen wij naar ons prachtige nieuwe kantoor in Ede.

Spaaractie PLUS mooie uitdaging voor Sellvation

Als meest verantwoorde supermarkt staat PLUS klaar voor de buurt. Haar actie waarbij klanten de afgelopen maanden voor lokale clubs en verenigingen konden sparen, past helemaal in dit straatje. Om deze actie technisch mogelijk te maken, riep PLUS de hulp in van Sellvation marketing.

Sellvation creëert nieuwe woonstijltest voor Xenos

Afgelopen oktober was het weer woonmaand. Xenos geeft daar met de OngewoonWeken graag haar eigen draai aan. Sellvation marketing mocht wederom voor Xenos de online woonstijltest realiseren.