AI blaast fysieke winkels nieuw leven in

De fysieke winkels staan onder druk. Online shoppen wordt steeds populairder. Vooral nu in deze tijden van corona. Toch zijn de winkels in het straatbeeld niet ten dode opgeschreven. Integendeel, artificial intelligence (AI) blaast ze nieuw leven in!

Steeds meer winkels in het straatbeeld sluiten noodgedwongen hun deuren. Hoewel internet en automatisering vaak de oorzaak zijn van deze sluitingen, kan dezelfde technologie juíst ook de oplossing zijn voor de fysieke winkels. Maar om te overleven in de moeilijke retailmarkt moet je als organisatie stappen (durven te) maken. Bijvoorbeeld door te anticiperen op de toekomst op basis van klantgegevens. Hierbij is een grote rol voor artificial intelligence weggelegd.

Op welke drie manieren kan AI retailers helpen?

  1. Door de klant beter te begrijpen
    Gemak dient de mens en dat geldt zeker voor een klant. Ook als deze via meerdere kanalen winkelt. Want wat wil de klant, nu en in de toekomst? Onze gewoontes en behoeftes veranderen immers continu. AI helpt retailers hun klanten te begrijpen.
  2. Door het doen van voorspellingen
    De vooruitziende blik is het deel dat de meeste impact heeft. Retailers die AI gebruiken willen weten wat de werkelijke hoeveelheid is die vandaag nodig is. Hierdoor verhoogt niet alleen de nauwkeurigheid, maar ook de operationele efficiëntie. Dit bespaart de organisatie zowel tijd als geld.
  3. Productaanbod en -ontwikkeling worden gestroomlijnd
    AI speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de leverings- en ontwikkelingsplannen van een retailer. Enkele vragen die AI kan beantwoorden zijn bijvoorbeeld: ​​verkopen retailers tegenwoordig de juiste producten op basis van de eisen en verwachtingen van de klant? Zijn ze op het juiste niveau geprijsd? En zijn dat de juiste producten in het juiste assortiment in de juiste winkels en op de juiste locatie?

Veel grote retailers hebben AI met succes geïmplementeerd – uit noodzaak en uit wens om de concurrentie voor te blijven. Zo onthulde Walmart vorig jaar de winkel van de toekomst, het Intelligent Retail Lab (IRL) genaamd. Het nieuwe concept is ondergebracht in een buurtsupermarkt in Levittown, een stad in de staat New York. Het gaat daarbij om een van de drukste buurtsupermarkten van Walmart. Het bedrijf gebruikt AI om beter te identificeren welke spullen bijna uitverkocht zijn, zodat deze proactief aangevuld worden. Verder identificeert het onder andere plekken waar gemorst is, wanneer er weinig mandjes bij de ingang zijn en welke spullen op de verkeerde plank staan.

AI krijgt een steeds significanter effect op de manier hoe bedrijven hun klanten aantrekken en behouden. Zoals giganten als Walmart succesvol gebruikmaken van AI, zo kunnen ook kleine retailers door kunstmatige intelligentie hun effectiviteit vergroten.

Blogs

Handige updates, tips en trends

Third-party cookies, weg ermee!

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun online privacy. Met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in Europa is er al veel veranderd. Ook gebruiken consumenten vaker adblockers en webbrowsers Firefox en Safari blokkeren al enige tijd de third-party tracking. Nu volgt Google Chrome in 2022, maar wat zijn de gevolgen?

Inclusive design voor e-mails

De ontwerpen voor devices en web worden steeds uitgebreider en inclusiever. Er is steeds meer mogelijk om voor specifieke situaties passende oplossingen te creëren. In dit artikel geven we enkele voorbeelden en inzichten hoe dit van toepassing is bij e-mailcampagnes.

AI brengt klantbelevingen naar een next level

“Nieuwe schoenen”, laat jij de winkelrobot ietwat gehaast weten. Deze merkt dat jij geen zin hebt in smalltalk en laat je dus meteen kiezen uit vijf verschillende paren in jouw maat én in jouw stijl. Binnen vijf minuten loop je de winkel uit met de perfecte schoenen. Zo wordt ‘offline winkelen’ dankzij kunstmatige intelligentie comfortabeler dan ooit.