PLUS interactieve e-mails

PLUS supermarkt is een Nederlandse supermarktketen die zich richt op het leveren van kwaliteitsproducten en het aanbieden van gepersonaliseerde klantbelevingen. PLUS staat bekend om haar betrokkenheid bij de lokale gemeenschap en haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid.

Vraag

PLUS heeft de ambitie uitgesproken om hun thema e-mails naar een hoger niveau te brengen. Hoe kunnen we de klanten actief betrokken houden bij de inhoud en onderscheiden van de concurrentie. Doelstellingen: Primair: opens en engagement. Secundair CTR.

Oplossing

  • Interactieve e-mails. 60% van de e mailontvangers zei dat ze waarschijnlijk zullen reageren op een interactieve e mail (dyspatch.io).
  • Interactieve e mails kunnen een verhoogde click to open rate van 73% bereiken in vergelijking met hun niet interactieve tegenhangers (spiceworks.com).
  • Deze factoren samen vertalen zich naar bijna een 200% toename in conversieratio’s , waarbij interactieve content zoals quizzen, enquêtes en formulieren de conversies met 70% verhogen , vergeleken met slechts 36% voor passieve content (demandmetric.com).

 

Type elementen

Er zijn vele verschillende interactieve elementen te bedenken om in e-mailcampagnes in te zetten. Een aantal op een rij:

  1. Bewegende elementen in de mail bij het scrollen
  2. Interactiviteit via Hover-effecten
  3. Spelletjes en Quizzen (met animatie)
  4. Swipeable Carousels (in mobiele e-mail)
  5. Uitklapbare secties (Accordeons)

Proces

  1. Doelgroep onderzoek: wie zijn zij, welke devices worden gebruikt, en welke e-mailclients
  2. Marktonderzoek: wat zijn de mogelijkheden en trends in interactieve e-mails en wat is mogelijk binnen de verschillende e-mailclients
  3. Opzetten en testen: opzetten e-mails voor de verschillende e-mailclients inclusief fallbacks
  4. Livegang en evalueren: wat zijn de prestaties en wat kunnen we verbeteren.

Voordelen voor de klant

  1. Verhoogde Klantbetrokkenheid wat zorgt voor meer interactie met het merk.
  2. Meer kliks naar de website tijdens de belangrijke december maand.
  3. De campagnes helpen het merk onder de aandacht te brengen.
  4. Positieve klantervaring wat de klanttevredenheid vergroot.

 

Resultaten

  • Verhoogde open ratio van +30% ivm reguliere nieuwsbrieven
  • Verhoogde engagement door +416% positieve reacties