15 mei 2024
Leestijd: 2 minuten
Er zijn tig redenen om te investeren in e-mailmarketing. Bijvoorbeeld om leads te genereren, klanten te informeren en/of producten te verkopen. Welk doel je ook nastreeft; maak je e-mailmarketing interactief!
E-mailmarketing is een goede manier om je klanten te bereiken en contact te onderhouden. Je stuurt berichten met informatie over jouw product of dienst die voor hen interessant kan zijn. Zo leren je klanten meer over jouw bedrijf en kunnen ze deze informatie gebruiken om bijvoorbeeld een beslissing te nemen over de aanschaf van jouw product of dienst. Op deze manier ben je vooral bezig met het zenden van je boodschap.
Maar je kunt je e-mails ook interactief maken. Hierbij ga je via e-mail in ‘gesprek’ met de ontvanger. Door middel van onder andere quizjes, polls en gamification (zie ook ons blog over gamification) kom je meer te weten over je klant. Welke voorkeuren heeft iemand? Hoe tevreden is hij over je producten? En welke wensen heeft hij nog? Belangrijke inzichten die je helpen je e-mailmarketing te personaliseren en je producten en services te verbeteren.
Juist daarom is interactiviteit zo belangrijk. Door interactieve elementen toe te voegen aan e-mailcampagnes kun je, op basis van de uitkomsten, de volgende campagnes verder optimaliseren!
Gebruikmaken van nieuwe inzichten
Zoals we inmiddels allemaal weten, is personalisatie dé basis van elke succesvolle campagne. Met andere woorden: het creëren van relevante ervaringen voor elke individuele gebruiker én het optimaliseren van de conversiekansen door inschatting te maken over wat hij/zij wil lezen/doen/tegenkomen. Om dit te kunnen toepassen is het belangrijk dat alle inzichten zoals koop-, klik- en leesgedrag en de data die ontstaat door interactie met je klant, eenduidig worden opgeslagen in je CRM. Zo kun je deze informatie bij een volgende campagne opnieuw gebruiken.
Personalisatie is dus de sleutel tot een betere ROI op jouw e-mailmarketing. Het gaat er niet alleen om dat het er aantrekkelijker uitziet, maar het doel is vooral het vergroten van de relevantie van de boodschap en daarmee het verhogen van de conversieratio.
Het begint allemaal met weten naar wie je het bericht stuurt, dus zorg ervoor dat je genoeg informatie hebt om dit goed te doen. Een juiste manier om te beginnen is door te segmenteren op basis van eerdere aankopen (of het ontbreken daarvan) met behulp van bijvoorbeeld een RFM analyse. Deze doelgroepen kun je verfijnen op gegevens zoals leeftijd en geslacht en tenslotte verder personaliseren met behulp van de inzichten die je uit de interactie met je klanten hebt verkregen. Dit zorgt voor gegarandeerd meer omzet, minder afhakers en meer tevreden klanten!
Conclusie
E-mailmarketing is een van de meest effectieve marketingkanalen, maar het kan nog beter. Het gebruik van interactiviteit maakt e-mails immers interessanter én leuker voor de ontvanger. Tegelijkertijd genereer je waardevolle informatie en inzichten die je kunt gebruiken om campagnes verder te optimaliseren en je boodschap richting je doelgroep te personaliseren.
Meer weten?
Bel (085) 11 400 40 of plan direct een afspraak en wij helpen je meer interactie in je e-mailmarketingcampagnes toe te voegen!
Image by Freepik
Image by rawpixel.com on Freepik